"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah kepada Allah, Tuhan sekelian alam"

Sehari sepotong ayat

"Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.. Wahai manusia! Sembahlah Tuhanmu yg telah menciptakan kamu & orang2 yg sebelum kamu, agar kamu bertakwa. Dialah yg menjadikn bumi sebagai hamparan bgmu & langit sbg atap & Dialah yg menurunkn air hujan dr langit lalu menghasilkn buah2an sbg rzki utkmu. Krn itu jgnlah kamu mengadakan prbandingan bg Allah, padahal kamu mengetahui."

(Al-Baqarah:21-22)

Terima kasih kerana sudi bersama diari ibu ini....

Friday, February 6, 2009

Kehidupan seorang insan dan hamba


Sebulan 2009 telah berlalu, ku lalui Januari dengan penuh dugaan. Dari satu peristiwa ke satu peristiwa, apakan daya diharungi jua. Sukar untuk dicatat atau dicoretkan, hanya Allah Yang Maha Kuasa, mengetahui apa isi di dada. Februari yang baru berlalu seminggu, juga banyak ceritanya. Bukan gerhana matahari saja bahkan gerhana pada diri ini dan seluruh negara, gawat di sini sana, pendidikan negara, ekonomi negara, politik negara, merangkumi semua. Apa nak jadi pada dunia? Apakan daya, kita semua terpaksa harungi kehidupan dunia. Hidup umpama roda, ada masa di atas dan ada masa di bawah, teruskan usaha jangan terpedaya.

"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
(Surah Al-Imran :139)


Walau apa pun, ingatlah kita hidup hanya sementara, perlu mencari bekalan untuk masa hadapan, yang kekal selama-lamanya. Kita hidup sebagai HAMBA kepada TUANnya, bukan hidup untuk menongkat dunia, jangan amalkan sikap tamak haloba kerana dunia bukan kita punya, ada yang lebih berkuasa. Oleh itu, berjalanlah mengikut landasanNya, ikutlah segala suruhanNya, jangan alpa dan jangan lupa, berkhidmatlah sedaya upaya, tunaikan hak dan tanggungjawab kita, InsyaAllah ada ganjarannya. Semua yang berlaku adalah BENAR, pahala dosa, syurga neraka, semuanya BENAR belaka. Berusaha, berdoa dan bertawakkallah padaNya. Moga kita semua berjaya di dunia dan Akhirat jua, InsyaAllah.

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
(Surah At-Taubah : 129
)

1 comments:

ZAID SAHLAN December 10, 2009 at 1:22 PM  

pinjam gambar pokok kat atas tu ye?

~

Share |

Ingin menambah rezeki dgn Program Kebajikan? SILA KLIK

Mengaut Keuntungan Lumayan Daripada Tuisyen Secara Sambilan/Sepenuh Masa.

Blog Widget by LinkWithin

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP