"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah kepada Allah, Tuhan sekelian alam"

Sehari sepotong ayat

"Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.. Wahai manusia! Sembahlah Tuhanmu yg telah menciptakan kamu & orang2 yg sebelum kamu, agar kamu bertakwa. Dialah yg menjadikn bumi sebagai hamparan bgmu & langit sbg atap & Dialah yg menurunkn air hujan dr langit lalu menghasilkn buah2an sbg rzki utkmu. Krn itu jgnlah kamu mengadakan prbandingan bg Allah, padahal kamu mengetahui."

(Al-Baqarah:21-22)

Terima kasih kerana sudi bersama diari ibu ini....

Tuesday, July 14, 2009

Terkenang semasa dulu

Petang semalam, orang Kedah kata kelmarin, sehingga malam tak boleh buat apa-apa, buntu idea kerana bekalan elektrik terputus seluruh Jitra, tak bolehla buat liputan tentang macam-macam cerita tu. Tapi tak pe lepas ni kami cerita sikit-sikit je, mungkin dalam blog smkpn je. Last-last apa yang kami buat sekadar menatap Quran dan Fawwaz pun sama, dudukla mengelilingi lampu bekalan sahaja.

Apabila mengelilingi lampu ni terkenang semasa dulu, hidup bersama ayah dan ibu. Ketika itu tiada bekalan elektrik maupun air paip. Di waktu malam, buat kerja apa pun samada mengaji, buat kerja sekolah atau sebagainya, semua adik beradik akan mengelilingi lampu minyak tanah sehinggalah ada yang tertidur di situ. Tanpa disedari kadang-kadang tercium bau terbakar, rupa-rupanya adala di antara kami tu rambutnya terkena lampu. Arwah makla yang mengejutkan kami untuk masuk tidur ke dalam kelambu.
Apa yang bestnya, bangun pagi mandi ke sekolah, tempat utama yang perlu dicuci ialah lubang hidung yang telah gelap. Kalau tak cuci sampai sekolah, malu kawan-kawan gelakkan. Selepas itu ok sikit, guna lampu gaslin, barula lubang hidung tak hitam. Ketika itu mana ada kipas, econ jauh sekali, semuanya angin semulajadi ciptaan Allah. Angin boleh masuk rumah dari pelbagai sudut, bestnya... rasa nak berpatah balik ke zaman tu. Sekarang ni, lampu minyak tanah dan gaslin menjadi perhiasan, khazanah pameran dan semasa malam tujuh likur oleh sesetengah golongan masyarakat.
Berbeza sekali dengan kehidupan kini, anak-anak hidup dengan kipas dan econ. Angin ciptaan Allah yang bersih tidak dapat masuk ke rumah dek kerana rapatnya rumah, tiada lubang, tiada tempat boleh ditembusi. Sebab itulah penyakit semakin menjadi-jadi, macam-macam jenis menyerang tak kira usia.

2 comments:

PoJ@N July 17, 2009 at 10:16 PM  

dgr cik idah citer je dah best,cmner r klu kami sndiri yg rasa ek.. =)

Rahsidah Arbain July 19, 2009 at 10:31 AM  

yala Fauzan, kita boleh beritahu pd orang "gula-gula itu manis" tapi kita tak boleh beritahu bagaimana manisnya gula-gula itu kecuali orang itu merasainya.

~

Share |

Ingin menambah rezeki dgn Program Kebajikan? SILA KLIK

Mengaut Keuntungan Lumayan Daripada Tuisyen Secara Sambilan/Sepenuh Masa.

Blog Widget by LinkWithin

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP