"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah kepada Allah, Tuhan sekelian alam"

Sehari sepotong ayat

"Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.. Wahai manusia! Sembahlah Tuhanmu yg telah menciptakan kamu & orang2 yg sebelum kamu, agar kamu bertakwa. Dialah yg menjadikn bumi sebagai hamparan bgmu & langit sbg atap & Dialah yg menurunkn air hujan dr langit lalu menghasilkn buah2an sbg rzki utkmu. Krn itu jgnlah kamu mengadakan prbandingan bg Allah, padahal kamu mengetahui."

(Al-Baqarah:21-22)

Terima kasih kerana sudi bersama diari ibu ini....

Sunday, July 26, 2009

Berita yang menyentuh hati

Rejab telah berlalu, Sya'aban menjelang pula tapi insan di dunia entah di mana. Entah kenapa pagi ini, diri ini rasa nak bersembang tentang 2 berita, bukan apa rasa ianya amat menyentuh hati ini iaitu berita 'Rumah Mawi dirompak, 2 ditembak mati' dan tentang 'perginya seorang pengarah bidang perfileman tanah airku'. DaripadaNya kita datang dan kepadaNya kita dikembalikan, Al-Fatihah...

Kalau tak silap perompak tersebut namanya melambangkan mereka beragama Islam iaitu Marwa dan Roni Aslah. Apa yang rasa tersentuh di hati ini ialah teringat tentang kehidupan kita di dunia ini kerana yang PALING HAMPIR dengan kita ialah KEMATIAN. Manakala yang PALING JAUH dari kita ialah MASA yang telah berlalu.

Bukan untuk menasihati sesiapa tetapi sebagai peringatan bersama kerana kita ini sering dipandu oleh yang PALING BESAR dalam diri kita iaitu HAWA NAFSU. Kita sering kalah dengan hawa nafsu yang menyebabkan kita sering terlupa dengan yang paling hampir dengan kita iaitu saat kematian yang entah bila. Kita tidak boleh menyesal tentang apa yang telah kita kerjakan di saat yang lalu dan memanggilnya kembali.

Ingatlah kita hidup di dunia hanya sementara untuk mencari bekal untuk kehidupan yang kekal selamanya nanti. Cubalah sama-sama kita menilai, muhasabah diri, adakah segala perilaku kita ini bertepatan dengan panduan dan kehendak yang telah Allah tetapkan. Sekiranya ya alhamdulillah, pertingkatkan usaha dan sekiranya tidak atau sikit-sikit je, kita perbaiki. Sya'ban bulan yang mulia ini yang dikatakan bulan Rasulullah SAW ini bakal pergi dan Ramadhan bakal kita tempuhi, di mana usaha kita untuk memenuhi segala tuntutan Allah SWT...

Saat kematian kita entah bila, entah di tempat kerja, di rumah, di jalanraya, di hospital atau di mana? Sudah bersediakah kita untuk menghadapinya? Mana bekalan kita? Berkesempatankah kita berjumpa dengan Ramadhan 1430 ini? Walau apapun marilah sama-sama kita berusaha dan berdoa agar kita pergi dalam keadaan yang baik, diterima Rasulullah SAW sebagai ummatnya, amalan kita diterima Allah SWT dan memasukkan kita di dalam golongan muslimin mukminin... InsyaAllah.

0 comments:

~

Share |

Ingin menambah rezeki dgn Program Kebajikan? SILA KLIK

Mengaut Keuntungan Lumayan Daripada Tuisyen Secara Sambilan/Sepenuh Masa.

Blog Widget by LinkWithin

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP