"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah kepada Allah, Tuhan sekelian alam"

Sehari sepotong ayat

"Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.. Wahai manusia! Sembahlah Tuhanmu yg telah menciptakan kamu & orang2 yg sebelum kamu, agar kamu bertakwa. Dialah yg menjadikn bumi sebagai hamparan bgmu & langit sbg atap & Dialah yg menurunkn air hujan dr langit lalu menghasilkn buah2an sbg rzki utkmu. Krn itu jgnlah kamu mengadakan prbandingan bg Allah, padahal kamu mengetahui."

(Al-Baqarah:21-22)

Terima kasih kerana sudi bersama diari ibu ini....

Tuesday, July 28, 2009

NIKMAT DUNIA...

Kedah cukup mewah dengan buah-buahan, dari sekecil-kecil buah hingga sebesar-besar buah. Buah apa yang tak jumpa di tempat lain, kami jumpa di Kedah. Kebanyakan orang Kedah ada dusun sendiri kecuali orang macam kami, hijrah dari tempat lain.


Walau bagaimanapun 'penghijrah' janganla bimbang, tak perlula bersusah payah cuba mencari tanah untuk bercucuk tanam pula sebab bila tiba musim buah, dalam rumah pun jadi dusun. Sampai tak larat nak masak dan makan, orang bagi kalau tak terima orang lama-lama kata nanti tak de rezeki. So, ambil la... sampai kita pula jadi macam tuan dusun, sedekah pula pada orang lain... panjang-panjang sedekah...

Betul apa abang kami kata, kita tanam pokok yang orang lain tak tanam. Kami pun tanamla sepohon pokok anggur dan kurma di tanah berbatu di tepi rumah tu, nak tanam di dusun tak de tanah. Tak berbuah pun, dah merajuk kot sebab tuan hanya menanam tapi tak menjaga, tanah berbatu dan tak dibelai langsung... Pokok pelam, pisang dan nangka saja yang berbuah, alhamdulillah dapat juga jiran-jiran, kawan-kawan dan sanak saudara makan.

Adakah musim akan datang kami akan menikmatinya lagi? Wallahhua'lam...

Buah yang bakal digoreng...

0 comments:

~

Share |

Ingin menambah rezeki dgn Program Kebajikan? SILA KLIK

Mengaut Keuntungan Lumayan Daripada Tuisyen Secara Sambilan/Sepenuh Masa.

Blog Widget by LinkWithin

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP