"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah kepada Allah, Tuhan sekelian alam"

Sehari sepotong ayat

"Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.. Wahai manusia! Sembahlah Tuhanmu yg telah menciptakan kamu & orang2 yg sebelum kamu, agar kamu bertakwa. Dialah yg menjadikn bumi sebagai hamparan bgmu & langit sbg atap & Dialah yg menurunkn air hujan dr langit lalu menghasilkn buah2an sbg rzki utkmu. Krn itu jgnlah kamu mengadakan prbandingan bg Allah, padahal kamu mengetahui."

(Al-Baqarah:21-22)

Terima kasih kerana sudi bersama diari ibu ini....

Wednesday, September 9, 2009

Jangan tinggalkan PESTA ini...

Hanya tinggal 10 hari sahaja lagi PESTA ini akan berlalu. Seronoknya berada di PESTA RAMADHAN... Masing-masing berebut nak bersedekah... mintala bila pun... tak banyak soal dah, terus je hulur, letakla tong ke apa ke, penuh.


Di masjid dan surau pun penuh, tazkirah sana sini amat menyenangkan hati, tiada siapa nak kata apa... tadah je telinga tanpa soal... sebab bulan Ramadhan... Qiamullail pun setengah tempat diatur dengan berjemaah, beza sekali bila dah habis Ramadhan, kutuk sana sini. Belum pun habis bulan lagi tapi 10 hari terakhir dah nampak surutnya dan air pasang itu bertukar ke pusat membeli belah dan bazar-bazar pula... sedih rasa hati...

Sepatutnya Ramadhan ini bukan satu PESTA tetapi ia merupakan satu MADRASAH, tarbiyyah diri untuk terus beramal seperti amalan di bulan Ramadhan, kan kita ni hambaNya, walaupun pelbagai ganjaran yang Allah berikan di Bulan Ramadhan ini. Diri ini juga cukup rasa seronok, tenang dan tenteram bila bulan Ramadhan sebab tiap-tiap hari dapat dengar macam-macam tazkirah. Kelmarin dengar lagi satu tazkirah tentang kehidupan dan kematian Saidina Umar Ibn Aziz.

Adakah PESTA RAMADHAN ini akan kekal ke 11 bulan yang lain? Sedihnya hati kerana bahang orang akan meninggalkannya mula dirasai, telah kelihatan di sana sini khemah jualan tumbuh melata... semua mula membazir untuk menyambut 'Aidil fitri walaupun telah diberi peringatan... Lihatlah nanti terutama di malam 'Adilfitri... Wallahhu'alam... sama-sama kita muhasabah diri...

0 comments:

~

Share |

Ingin menambah rezeki dgn Program Kebajikan? SILA KLIK

Mengaut Keuntungan Lumayan Daripada Tuisyen Secara Sambilan/Sepenuh Masa.

Blog Widget by LinkWithin

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP