"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah kepada Allah, Tuhan sekelian alam"

Sehari sepotong ayat

"Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.. Wahai manusia! Sembahlah Tuhanmu yg telah menciptakan kamu & orang2 yg sebelum kamu, agar kamu bertakwa. Dialah yg menjadikn bumi sebagai hamparan bgmu & langit sbg atap & Dialah yg menurunkn air hujan dr langit lalu menghasilkn buah2an sbg rzki utkmu. Krn itu jgnlah kamu mengadakan prbandingan bg Allah, padahal kamu mengetahui."

(Al-Baqarah:21-22)

Terima kasih kerana sudi bersama diari ibu ini....

Tuesday, June 23, 2009

Masa berlalu paling jauh dari kita...

Pepatah Melayu yang kita belajar dulu kata, masa itu emas. Ada pula berkata, masa itu umpama pedang, ada juga kata masa itu nyawa kita. Walau apa pun penerimaan kita, hakikatnya masa itu terus berlalu dan tidak akan kembali walau sesaat sekalipun. Masa yang telah berlalu adalah yang paling jauh dengan kita kerana walau sesaat sekalipun kita tidak akan dapat kembali ke asal atau masa yang telah berlalu itu.

Oleh itu amat rugilah pada orang-orang yang tidak menggunakan masa sebaik-baiknya kerana kita tidak akan dapat kembali ke masa tersebut walau bagaimana sekalipun. Banyak kursus dan tips pengurusan masa dibentangkan tetapi kenapa masih ramai yang tidak berjaya menguruskan masa.. kenapa masalah ini berlaku.

Rasanya sekiranya kita merasai bahawa betapa ruginya kita jika dengan umur yang panjang kita tak dapat apa-apa. Marilah sama-sama kita membina prinsip hidup kita, tingkatkan keyakinan diri kita pada Allah bahawa kita dijadikan Allah bukan sia-sia. Ingatlah, Allah telah menetapkan tujuan hidup setiap insan yakni untuk mengabdikan diri padaNya dan melaksanakan tugas di muka bumi ini sebagai khalifah, mengatur bumi mengikut peraturanNya. Dan apabila kita kembali padaNya kita akan dipersoalkan apa yang kita lakukan semasa kita hidup.

Yakinlah, insyaAllah jika keyakinan kita tinggi, kita akan dapat menguruskan masa dengan baik dan hakikatnya kita kena selalu diperingatkan agar jangan terlalai dan terlalu sibuk menguruskan dunia sehingga terlupa bahawa seharusnya semakin sibuk kita menguruskan dunia semakin dekat diri kita dengan Allah SWT.

Diri ini bukanlah sebaik mana... tetapi anggaplah ia sebagai tazkirah pagi untuk semua sebab teringat anak-anak pelajar yang di sekolah tu. Setiap hari pelbagai masaalah ada dan ibu bapa sukar untuk menerima hakikat anak-anak masing-masing. Dari masalah sekecil-kecilnya sehinggalah masalah sebesar-besarnya. Didikan anak kini semakin kompleks, masaalah anak-anak sekarang perlu diatasi dan mendapat kerjasama dari semua pihak. Alhamdulillah tak jadi cucu, kalau tidak satu lagi beban sekolah, tolak markah untuk penganugerahan...
bab masaalah anak-anak kini? panjang...macam-macam lagi...sebulan cerita pun tak habis. Yang penting, semua kita kena atasi bersama, kalau tidak.....

0 comments:

~

Share |

Ingin menambah rezeki dgn Program Kebajikan? SILA KLIK

Mengaut Keuntungan Lumayan Daripada Tuisyen Secara Sambilan/Sepenuh Masa.

Blog Widget by LinkWithin

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP