"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah kepada Allah, Tuhan sekelian alam"

Sehari sepotong ayat

"Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.. Wahai manusia! Sembahlah Tuhanmu yg telah menciptakan kamu & orang2 yg sebelum kamu, agar kamu bertakwa. Dialah yg menjadikn bumi sebagai hamparan bgmu & langit sbg atap & Dialah yg menurunkn air hujan dr langit lalu menghasilkn buah2an sbg rzki utkmu. Krn itu jgnlah kamu mengadakan prbandingan bg Allah, padahal kamu mengetahui."

(Al-Baqarah:21-22)

Terima kasih kerana sudi bersama diari ibu ini....

Friday, December 26, 2008

Percutian Panjang Sudah Berakhir

Orang Kedah kata "Cuti Sakan"... maksudnya cuti sungguh... Selama 9 hari kami sekeluarga memenuhi percutian ke beberapa tempat, berkunjung sanak saudara mengeratkan lagi tali silaturrahim. Alhamdulillah ianya berjalan dengan baik walaupun setengahnya berlaku tanpa dirancang lebih awal... perancangan tiba-tiba...
Bermula pada Isnin lepas kami ke Kelantan, anak-anak tidak boleh mandi laut kerana ombak masih kuat. Selasa dan Rabu di Terengganu atas urusan suami di UMT, petang Rabu kembali ke Kedah seketika untuk urusan suami di pejabatnya, petang Khamis balik kampung di Perak menghadiri kenduri di Parit Buntar, bertemu keluarga Mak Teh di jeti Lumut jam 10.30 malam dan sampai kampung Sekinchan, Selangor jam 2.15 malam. Sambil makan, bertanya khabar dengan mak cik dan ayah (tok cik dan atok) tentang keluarga dan hal semasa sehingga 4.30 pagi, tidur seketika kerana kewajipan mata masih belum ditunaikan. Jam 8.00 pagi Jumaat, bersempena dengan kepulangan kami, adik ajak berkumpul di Pantai Indah Resort. Alhamdulillah, perancangan ad-hoc berjalan lancar... selepas masak untuk semua keluarga, kami bertolak ke Apartment Pantai Indah Resort, Sg. Sembilang. Di sana kami dapat menyelesaikan beberapa agenda keluarga. Hanya abang/pak tam Sri Iskandar tidak dapat hadir kerana ada kenduri jiran sebelah rumah dan kakak/mak lang Sg Tengi kerana kurang sihat.

Selepas check-out jam 12 tgh Sabtu, kami terus bertolak ke rumah abang/pak long di Bt Kapar dan ziarah ibu bapa mertua adik yang kurang sihat. Kami sekeluarga bermalam di Bt Kapar kecuali suami terpaksa pulang jam 10.30 malam menaiki bas untuk menghadiri kursus di Pulau Pinang.

Petang Ahad kami bertolak menziarahi kakak/mak lang di Sg Tengi dan anaknya di Bkt Beruntung. Isnin, kami makan tengahari di rumah abang/pak ngah di Sg Besar. Malam Selasa kami bermalam di kampung. Petang Selasa kami bertolak ke rumah abang/pak tam di Sri Iskandar. Rabu, kami makan tengahari di rumah abang/pak cik di Lumut dan bertolak pulang ke Kedah jam 2.20... sampai rumah jam 6.30 petang. Hurgh... penat juga pandu kereta seorang diri... Walaubagaimanapun, alhamdulillah semuanya selamat... tamatlah percutian panjang kami yang penuh dengan pelbagai peristiwa, pengalaman, ilmu dan pengajaran... tak sangka dapat cuti panjang.

Hari Khamis sehari berada di rumah pengasuh Fawwaz menguruskan perkahwinan anaknya... Hari ini, pagi Jumaat ke kuliah Tok Guru dan mesyuarat khas. Hari Sabtu dan seterusnya akan ke sekolah untuk menguruskan hal-hal persekolahan. InsyaAllah, kita hanya mampu merancang, Allah yang menentukan...

Anonymous,  January 10, 2009 at 10:54 PM

Fuyyoo! Punya padat jadual. Lengkap dengan tidoq dan makan. Yang tak de, buang.. Tak buang langsung ka?
PakLong.

ckg rash January 11, 2009 at 9:56 AM

He he, banyak juga yang buang dalam perjalanan, alhamdulillah ada masjid...

~

Share |

Ingin menambah rezeki dgn Program Kebajikan? SILA KLIK

Mengaut Keuntungan Lumayan Daripada Tuisyen Secara Sambilan/Sepenuh Masa.