"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah kepada Allah, Tuhan sekelian alam"

Sehari sepotong ayat

"Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.. Wahai manusia! Sembahlah Tuhanmu yg telah menciptakan kamu & orang2 yg sebelum kamu, agar kamu bertakwa. Dialah yg menjadikn bumi sebagai hamparan bgmu & langit sbg atap & Dialah yg menurunkn air hujan dr langit lalu menghasilkn buah2an sbg rzki utkmu. Krn itu jgnlah kamu mengadakan prbandingan bg Allah, padahal kamu mengetahui."

(Al-Baqarah:21-22)

Terima kasih kerana sudi bersama diari ibu ini....

Saturday, March 5, 2011

malberi ku...

Hari ni nak cerita pasal "malberiku"...
Mula-mula tanam pokok malberi

buah- basuh & makan saja

daun- masak jadi sayur malberi

daun - diproses untuk dibuat teh

1. daun malberi dikeringkan



2. dihancurkan setelah daun malberi kering


3. daun malberi dihaluskan untuk dipek

4. daun malberi sedia untuk dipek

5. sachet daun malberi sedia untuk dibuat air

6. teh malberi sedia di minum bersama hidangan lain...

*belum ada gambar...
daun malberi yang dicelur sebagai hidangan bersama nasi dan lauk...
daun malberi boleh digoreng macam daun bayam tapi belum dilaksanakan kerana tak mau masak sb banyak guna minyak, nak elak kolesterol yg telah sedia ada...

4 comments:

Werdah March 6, 2011 at 9:48 AM  

Assalamu'alaikum ckg rash

Makcik tak pernah minum teh atau makan sayur pucuk malberi.. tentu sedap kan

ckg rash March 7, 2011 at 10:08 PM  

wa'alaikumussalam...

boleh la tahan utk org yg suka makan sayur... tp utk org yg x suka mkn sayur, susah la sikit...

ada pokoknye tak? kalau ada blh buat, kalau x de, blh cari... tanam pun x pe, senang je hidup, sesuai mana2 tanah... x cerewet sgt...

kalau nak pos tu... nanti dulu tak janji lg... sb.... susah sikit utk berurusan ke pej pos...

Werdah March 8, 2011 at 8:52 AM  

Assalamu'alaikum ckg rash

Sekali lagi berkunjung.. tak pernah tengokpun pokok tu :)))

Takpa ckg rash tak perlu susah hati ya, jika ckg rash berpeluang utk pos makcik bersyukur jika tidak, tidak mengapa.

ANAK PAK UTUH April 14, 2011 at 12:45 AM  

boleh mohon jasa baik beri langkah yg lengkap utk buat teh mulberi ?

~

Share |

Ingin menambah rezeki dgn Program Kebajikan? SILA KLIK

Mengaut Keuntungan Lumayan Daripada Tuisyen Secara Sambilan/Sepenuh Masa.

Blog Widget by LinkWithin

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP